True/ False/ Not given là một trong những dạng câu hỏi trong IELTS Reading. Nó xuất hiện trong cả IELTS Academic và General và gây khó khăn cho người học. Để có phương pháp làm bài IELTS Reading cho dạng câu hỏi này, các bạn cần hiểu rõ ý nghĩa của từng lựa chọn: True/ False/ Not given để từ đó có thể phân tích, đánh giá và đưa ra lựa chọn chính xác. Cùng Học IELTS tìm hiểu về dạng bài này nhé! Show
Mục lục bài viết
Tổng quan về dạng bài True/ False/ Not given và ví dụTrue/ False/ Not given là một trong những dạng câu hỏi phổ biến nhất trong bài thi IELTS Reading. Thông thường, trong một bài đọc sẽ có ít nhất một dạng câu hỏi dạng này và đôi khi có thể xuất hiện ở hai đoạn đọc, có thể chiếm lên tới gần 1/3 tổng số câu hỏi. Vì vậy, để đạt điểm cao trong bài thi đọc, các bạn cần luyện tập thật nhiều ở dạng câu hỏi này. 1. Format đề thi True/ False/ Not givenĐề thi True/ False/ Not given: Đề thi Yes/ No/ Not given: 2. Thế nào được coi một nhận định True/ False/ Not given?Trong IELTS Reading, dạng bài này thường ở 2 hình thức chính:
Thí sinh sẽ phải đọc hiểu các câu cho sẵn sau đó so sánh với nội dung trong bài đọc để kiểm chứng tính đúng/ sai/ không có căn cứ của từng câu. Đặc điểm của dạng bài này: Thông tin thường là sự thật (facts), trong khi dạng bài Yes/ No/ Not given thì thiên về việc xác định quan điểm của tác giả:
Opinion khác với facts ở chỗ quan điểm của mỗi cá nhân là khác nhau, không có quan điểm đúng hay sai và có thể thay đổi theo thời gian. Về mặt định nghĩa về True/ False/ Not given:
Nếu bài Đọc chỉ có Y/N hoặc T/F thì mọi thứ trở nên đơn giản hơn rất nhiều. Tuy nhiên, NOT GIVEN thường là lí do chính khiến rất nhiều thí sinh bị mất điểm. Theo định nghĩa nêu trên, nếu trong bài không có thông tin gì về statement (hay nhận định) thì câu đó sẽ là NOT GIVEN. Thí sinh thường sẽ tốn rất nhiều thời gian với những nhận định này bởi:
Thông tin để trả lời câu hỏi xuất hiện theo thứ tự từ trên xuống dưới trong đoạn văn, vì vậy sau khi đã định vị ra thông tin trong đoạn văn cho câu 1 thì khi tìm thông tin cho câu 2, các bạn chỉ cần tiếp tục đọc tiếp và không cần đọc lại từ đầu. Các bạn không cần phải đọc tất cả đoạn văn, bạn có thể dựa vào từ khóa trong câu hỏi để scan nhanh tìm vị trí câu hỏi sau đó đọc kĩ những câu chứa thông tin liên quan. Phương pháp làm bài True/ False/ Not given trong IELTS Reading1. Nguyên tắc chung
2. Những kĩ năng cần thiết để làm tốt dạng bài True/ False/ Not given– Kĩ năng xác định từ khóa (key words)Bước đầu tiên khi giải quyết dạng bài này đó chính là đọc hiểu câu hỏi sau đó xác định từ khóa trong câu đó. Từ khóa có thể được chia thành hai dạng sau đây:
– Kĩ năng xác định controlling words và cách tư duy như giám khảo ra đềControlling words là những từ chỉ cần thêm vào một câu, nó có thể làm thay đổi nghĩa cả câu. Controlling words Ví dụ Trạng từ chỉ số lượng All, most/ the majority of, none, some, few/ a few, many Trạng từ chỉ tần suất Always, sometimes, rarely, never Số thứ tự The first, the last Các trạng từ đặc biệt khác Solely, only, purely Các dạng so sánh So sánh hơn, so sánh nhất – Kĩ năng scanning và nhận dạng paraphrasingSau khi xác định từ khóa, các bạn tiến hành scan những từ khóa đó thật nhanh trong bài đọc, tập trung vào các từ khóa ưu tiên như tên riêng. 3. Các bước xử lý dạng bài True/ False/ Not givenBước 1: Đọc kĩ đề bài để xác định đề True/ False/ Not given hay là Yes/ No/ Not givenĐọc kĩ đề bài để biết đây là dạng bài gì True/ False/ Not given hay là Yes/ No/ Not given (các bạn không được nhầm giữa 2 dạng bài này vì khi viết sai đáp án → không được điểm) Bước 2: Đọc tất cả các câu hỏi, sau đó gạch chân từ khóa chínhGạch chân keywords, một số keywords chúng ta nên chú ý đó là: TÊN RIÊNG, SỐ, TỪ CHUYÊN NGÀNH,… Cẩn thận với những từ extreme words mấu chốt mang tính chất đánh lừa người đọc như “only”, “all”, “never” Ví dụ:
Bước 3: ScanningScan để tìm từ khóa trong bài đọc + đọc kỹ câu có chứa thông tin → so sánh các cặp từ khóa → Tìm đáp án. Bước 4: Viết ngay đáp án, không để giấy trốngLưu ý không bao giờ được để giấy thi trống (cố gắng loại trừ các lựa chọn để tăng độ chính xác).
Một số tips làm bài True/ False/ Not given
Bài tập áp dụng dạng bài True/ False/ Not givenBài tập 1: Xác định ý chính, từ khóa, controlling words và dự đoán cách paraphrase trong bài đọc Ví dụ mẫu: Most geoglyphs in England are located in a particular area of the country. – Ý chính: đa số các hình vẽ ở Anh nằm ở một khu vực đặc biệt của quốc gia này. – Từ khóa ưu tiên: geoglyphs in England – Từ khóa có thể được paraphrase:
– Xác định controlling words: Controlling words là most và England, liệu đa số các hình vẽ tập trung ở một khu vực hay chúng được phân tán đồng đều ở nhiều nơi khác nhau và đó có phải là các hình vẽ ở Anh hay một quốc gia khác. 1. There are more geoglyphs in the shape of a horse than any other creature.
2. A recent dating of the Uffington White Horse indicates that people were mistaken about its age.
3. Historians have come to an agreement about the origins of the Long Man of Wilmington.
4. Geoglyphs were created by people placing white chalk on the hillside.
5. Many geoglyphs in England are no longer visible.
6. The shape of some geoglyphs has been altered over time.
7. The fame of the Uffington White Horse is due to its size.
Bài tập 2: Dựa vào từ khóa trong bài tập 1, scan và tìm thông tin chưa có câu trả lời trong bảng và paraphrase của chúng trong đoạn văn và hoàn thành bảng sau: The White Horse of Uffington The cutting of huge figures or geoglyphs into the earth of English hillsides has taken place for more than 3,000 years. There are 56 hill figures scattered around England, with the vast majority on the chalk downlands of the country’s southern counties. The figures include giants, horses, crosses and regimental badges. Although the majority of these geoglyphs date within the last 300 years or so, there are one or two that are much older. The most famous of these figures is perhaps also the most mysterious — the Uffington White Horse in Oxfordshire. The White Horse has recently been re-dated and shown to be even older than its previously assigned ancient pre-Roman Iron Age date. More controversial is the date of the enigmatic Long Man of Wilmington in Sussex. While many historians are convinced the figure is prehistoric, others believe that it was the work of an artistic monk from a nearby priory and was created between the 11th and 15th centuries. The method of cutting these huge figures was simply to remove the overlying grass to reveal the gleaming white chalk below. However, the grass would soon grow over the geoglyph again unless it was regularly cleaned or scoured by a fairly large team of people. One reason that the vast majority of hill figures have disappeared is that when the traditions associated with the figures faded, people no longer bothered or remembered to clear away the grass to expose the chalk outline. Furthermore, over hundreds of years the outlines would sometimes change due to people not always cutting in exactly the same place, thus creating a different shape to the original geoglyph. The fact that any ancient hill figures survive at all in England today is testament to the strength and continuity of local customs and beliefs which, in one case at least, must stretch back over millennia. The Uffington White Horse is a unique, stylised representation of a horse consisting of a long, sleek back, thin disjointed legs, a streaming tail, and a bird-like beaked head. The elegant creature almost melts into the landscape. The horse is situated 2.5 km from Uffington village on a steep slope close to the Late Bronze Age (c. 7th century BCE) hillfort of Uffington Castle and below the Ridgeway, a long-distance Neolithic track. The Uffington Horse is also surrounded by Bronze Age burial mounds. It is not far from the Bronze Age cemetery of Lambourn Seven Barrows, which consists of more than 30 well-preserved burial mounds. The carving has been placed in such a way as to make it extremely difficult to see from close quarters, and like many geoglyphs is best appreciated from the air. Nevertheless, there are certain areas of the Vale of the White Horse, the valley containing and named after the enigmatic creature, from which an adequate impression may be gained. Indeed on a clear day the carving can be seen from up to 30 km away. The earliest evidence of a horse at Uffington is from the 1070s CE when ‘White Horse Hill’ is mentioned in documents from the nearby Abbey of Abingdon, and the first reference to the horse itself is soon after, in 1190 CE. However, the carving is believed to date back much further than that. Due to the similarity of the Uffington White Horse to the stylised depictions of horses on 1st century BCE coins, it had been thought that the creature must also date to that period. However, in 1995 Optically Stimulated Luminescence (OSL) testing was carried out by the Oxford Archaeological Unit on soil from two of the lower layers of the horse’s body, and from another cut near the base. The result was a date for the horse’s construction somewhere between 1400 and 600 BCE — in other words, it had a Late Bronze Age or Early Iron Age origin. The latter end of this date range would tie the carving of the horse in with occupation of the nearby Uffington hillfort, indicating that it may represent a tribal emblem marking the land of the inhabitants of the hillfort. Alternatively, the carving may have been carried out during a Bronze or Iron Age ritual. Some researchers see the horse as representing the Celtic horse goddess Epona, who was worshipped as a protector of horses, and for her associations with fertility. However, the cult of Epona was not imported from Gaul (France) until around the first century CE. This date is at least six centuries after the Uffington Horse was probably carved. Nevertheless, the horse had great ritual and economic significance during the Bronze and Iron Ages, as attested by its depictions on jewellery and other metal objects. It is possible that the carving represents a goddess in native mythology, such as Rhiannon, described in later Welsh mythology as a beautiful woman dressed in gold and riding a white horse. The fact that geoglyphs can disappear easily, along with their associated rituals and meaning, indicates that they were never intended to be anything more than temporary gestures. But this does not lessen their importance. These giant carvings are a fascinating glimpse into the minds of their creators and how they viewed the landscape in which they lived. (IELTS Cambridge 16, Test 2, Reading passage 1) Câu Thông tin trong bài đọc Từ trong câu hỏi Từ trong bài đọc Ví dụ
Located in England Most a particular area of the country
1
In the shape of
2
A recent dating Indicates Mistaken about its age
3
Come to an agreement
4
Created by Place
5
No longer visible
6
Altered
7
Fame Size
Đáp án bài tập dạng bài True/ False/ Not givenBài tập 1: 1. There are more geoglyphs in the shape of a horse than any other creature.
2. A recent dating of the Uffington White Horse indicates that people were mistaken about its age.
3. Historians have come to an agreement about the origins of the Long Man of Wilmington.
4. Geoglyphs were created by people placing white chalk on the hillside.
5. Many geoglyphs in England are no longer visible.
6. The shape of some geoglyphs has been altered over time.
7. The fame of the Uffington White Horse is due to its size.
Bài tập 2: Câu Thông tin trong bài đọc Từ trong câu hỏi Từ trong bài đọc Ví dụ There are 56 hill figures scattered around England, with the vast majority on the chalk downlands of the country’s southern counties. Located in England Most a particular area of the country scattered around England the vast majority the country’s southern counties 1 The figures include giants, horses, crosses and regimental badges. Although the majority of these geoglyphs date within the last 300 years or so, there are one or two that are much older. In the shape of The figures include giants, horses, crosses and regimental badges (ví dụ cụ thể của các hình dạng) 2 The White Horse has recently been re-dated and shown to be even older than its previously assigned ancient pre-Roman Iron Age* date A recent dating Indicates Mistaken about its age was recently been re-dated shown older than its previously assigned ancient pre-Roman Iron Age date 3 More controversial is the date of the enigmatic Long Man of Wilmington in Sussex. While many historians are convinced the figure is prehistoric, others believe that it was the work of an artistic monk from a nearby priory and was created between the 11th and 15th centuries. Come to an agreement More controversial, while many…some 4 The method of cutting these huge figures was simply to remove the overlying grass to reveal the gleaming white chalk below. Created by Place The method of cutting these huge figures remove the overlying grass to reveal the gleaming white chalk below. 5 One reason that the vast majority of hill figures have disappeared is that when the traditions associated with the figures faded, people no longer bothered or remembered to clear away the grass to expose the chalk outline. No longer visible have disappeared 6 Furthermore, over hundreds of years the outlines would sometimes change due to people not always cutting in exactly the same place, thus creating a different shape to the original geoglyph. Altered change 7 The Uffington White Horse is a unique, stylised representation of a horse consisting of a long, sleek back, thin disjointed legs, a streaming tail, and a bird-like beaked head. Fame Size Không có Không có Trên đây là 4 bước xử lý dạng bài True/ False/ Not given trong IELTS Reading một cách nhanh chóng, dễ dàng nhất bạn nên tham khảo. Các bạn hãy áp dụng những cách này vào quá trình luyện IELTS Reading tại nhà để có thể nâng cao kỹ năng đọc nhé. Chúc các bạn chinh phục được kỹ năng Reading trong bài thi IELTS và đạt band điểm IELTS thật cao nhé! |